Aktualności
27 czerwca 2022, Kategoria: Blog
Samochód z automatyczną skrzynią biegów – to coraz popularniejsze na rynku motoryzacyjnym hasło. Czy wiesz zatem, na czym polega jazda takim autem? Większość szybko docenia wysoki komfort prowadzenia pojazdu. Należy jednak zaznaczyć, że automat jest bardziej podatny na uszkodzenia, dlatego jako użytkownik musisz wystrzegać się dawnych przyzwyczajeń.
Samochody z automatyczną skrzynią biegów mają tylko dwa pedały – hamulec oraz gaz. Niestety, wielu kierowców długo przyzwyczaja się do nowej formy skrzyni biegów, odruchowo próbując wcisnąć sprzęgło. W efekcie niepotrzebnie przyciskają hamulec, co może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Automat wiąże się także z nowymi oznaczeniami – najczęściej spotykamy cztery podstawowe oznaczenia literowe: P, R, N, D. Pierwsze z nich to Parking, które stosuje się po zaparkowaniu auta. Drugi oznacza Reverse, czyli bieg wsteczny. „N” to z kolei Neutral, którego używamy, gdy chcemy samochód utrzymać na tak zwanym luzie. Ostatnie oznaczenie to Drive – jazda do przodu. W niektórych pojazdach dodatkowo występują inne symbole, np. W (Winter) używany dla większego bezpieczeństwa zimą.
Prowadzenie samochodu z automatem jest w rzeczywistości znacznie wygodniejsze od jazdy autem z manualną skrzynią biegów. Musisz jednak przyzwyczaić się do płynnego operowania wyłącznie gazem i hamulcem. Nawet w korku jazda powinna być ustawiona na tryb „D”, czyli Drive. Co za tym idzie, ciągłe postoje nie powinny wymuszać zmiany na tryb „N” czy „P”. Jest to bardzo ważne również dlatego, że częste manewrowania pomiędzy trybami powoduje zacieranie się tarczek sprzęgłowych. Także pod kątem ekonomicznej jazdy zaleca się pozostawanie przy jednym trybie i stosowanie hamowania silnikiem.
Początkujący kierowcy aut z automatyczną skrzynią biegów często mają też problem z cofaniem. Aby prawidłowo wykonywać ten manewr, należy zupełnie zatrzymać samochód, a następnie zmienić tryb na „R”. Warto chwilę odczekać – w przeciwnym wypadku poczujesz charakterystyczne szarpnięcie przy ruszeniu autem. W trybie „R” pojazd rusza do tyłu automatycznie po puszczeniu hamulca.
W trosce o bardziej ekonomiczną jazdę wielu kierowców pokonuje wzniesienia na tak zwanym luzie, aby podczas zjazdu maksymalnie ograniczyć zużycie kosztów paliwa. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów nie należy przy zjazdach używać trybu „N”. Neutralny bieg w rzeczywistości zmniejsza dopływ oleju, co w efekcie może doprowadzić do przegrzania się pojazdu.
Chcesz sprawdzić w praktyce, na czym polega jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów? Zamów u nas przejażdżkę autem sportowym z automatem i przekonaj się, jak wygodnie prowadzi się tego typu pojazdy. Nie wiesz, który model auta będzie odpowiedni? Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci wybrać samochód sportowy do jazdy na torze, dzięki któremu sprawdzisz wszystkie możliwości automatycznej skrzyni biegów.
Czytaj także:
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.