Jakie są najpopularniejsze rodzaje tarcz hamulcowych montowanych w samochodach?
13 października 2025
Tarcze hamulcowe mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy, zapewniając efektywność procesu hamowania. Wraz z klockami hamulcowymi wytracają energię i doprowadzają do spowolnienia lub całkowitego zatrzymania pojazdu. Warto nieco bliżej poznać ich najpopularniejsze rodzaje!
Z artykułu dowiesz się:
✔️ Czym wyróżniają się tarcze żeliwne?
✔️ Jakie są wady i zalety tarcz ceramicznych?
✔️ Jakie tarcze hamulcowe wyróżniamy ze względu na ich budowę?
Tarcze żeliwne - najważniejsze informacje
Niewątpliwie do najpopularniejszych rodzajów tarcz hamulcowych zalicza się tarcze żeliwne, które opcjonalnie wykonuje się z żeliwa bądź z węgla. Cechują się stosunkowo wysoką odpornością na zużycie, na długo zachowując swoje właściwości. Ich wadą jest natomiast podatność na przegrzanie - problem ten występuje głównie w samochodach o większych osiągach. Ponadto, tarcze żeliwne często się deformują, jeśli są poddawane gwałtownym zmianom temperatury.
Tarcze ceramiczne - co warto o nich wiedzieć?
Drugim popularnym wariantem są tarcze ceramiczne, uznawane za bardziej efektywne w przypadku znacznego zużycia. Ich specyficzne właściwości sprawiają, że pył towarzyszący hamowaniu o wiele szybciej się ulatnia niż w modelach żeliwnych. Niestety, wysoka skuteczność wiąże się z wyższymi kosztami zakupu. Warto też podkreślić, że pomimo znakomitej odporności na zużycie, są dość podatne na uszkodzenia mechaniczne.
Dowiedz się więcej o hamowaniu silnikiem: https://super-cars.pl/aktualnosci/hamowanie-silnikiem-jak-dziala-i-czy-warto-
Budowa tarcz hamulcowych - jakie rodzaje wyróżniamy?
Tarcze hamulcowe można także podzielić pod kątem ich budowy. Jednym z wariantów są modele monolityczne, które charakteryzują się następującymi cechami:
● powstają z jednego kawałka żeliwa,
● nie są szczególnie odporne na przegrzanie i zniekształcenia,
● ich budowa uniemożliwia wentylację,
● zwykle znajdują się na tylnej osi samochodu, co wiąże się z mniejszą mocą hamowania.
Alternatywą mogą być tarcze wentylowane, które wykonuje się z dwóch kawałków ciernych. Ten wariant znacznie lepiej radzi sobie z wysokimi temperaturami, na co wpływa przestrzeń między dwoma elementami. Warto podkreślić, że tarcze wentylowane nie tracą siły hamowania nawet przy nadmiernym rozgrzaniu klocków hamulcowych.
Do popularnych rodzajów zaliczamy także tarcze nacinane (nawiercane). Ich znakiem rozpoznawczym jest obecność licznych otworów, dzięki którym doskonale odprowadzają zarówno ciepło, jak i pył z klocków hamulcowych. Ten wariant tarcz cieszy się szczególnym zainteresowaniem kierowców preferujących szybkie samochody i dynamiczną jazdę, ponieważ pozwala uniknąć przegrzewania się w wysokiej temperaturze.
Czy wiesz, czym jest ESP w aucie? Sprawdź: https://super-cars.pl/aktualnosci/esp-w-aucie-czym-jest
Podsumowanie
W samochodach sportowych stosuje się wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe, które sprawdzają się w swojej roli nawet wtedy, gdy osiągną skrajne temperatury. Jeśli chcesz przekonać się, jak działa układ hamulcowy w superszybkich autach, skorzystaj z naszej oferty! Zamów u nas przejażdżkę po torze wyścigowym wybranym samochodem i sprawdź skuteczność hamowania przy ekstremalnych prędkościach!
FAQ
Dlaczego tarcze monolityczne są bardziej podatne na przegrzanie?
Tarcze monolityczne nie posiadają nacięć ani otworów, dlatego gorzej odprowadzają ciepło i są podatne na przegrzanie.
Czy tarcze żeliwne sprawdzają się w samochodach sportowych?
W autach sportowych najczęściej stosuje się tarcze ceramiczne, ponieważ żeliwne nie sprawdzają się w przypadku gwałtownego hamowania przy ekstremalnych prędkościach.